fredag 26 februari 2010

Kvällspass

Det blev ingen löpning i morse utan det kommer bli ikväll efter jobbet kl 21. Dagens pass är lätt distanslöpning på 29 minuter, 5 km, och det kommer blir ett skönt pass tror jag eftersom jag har god marginal att klara det. Målet med träningen är att jag ska ligga på 5 min/km under Broloppet, och än så länge klarar jag det. Men då springer jag på löpband (asfalt är desto tyngre underlag) och i nuläget klarar jag just 5, kanske 6, km i 5 min/km-tempot. Sen blir det väldigt jobbigt för mig att hålla det tempot. MEN, det är ju därför jag tränar och jag är bara inne på 5:e veckan.

För mig handlar det lika mycket om mental som fysisk träning. Jag kollar alltid hur veckans träning ser ut på t ex söndagen och planerar när jag ska köra passen. Sen kollar jag varje dag hur nästa dags pass ser ut, och ställer helt enkelt in mig på att imorgon är det 5 km på 29 minuter eller 12 km på 70 minuter. Jag fokuserar mig på det och försöker inte låta något rubba den tankegången, för då kan jag komma ur fokus. Skulle någon fråga om jag vill hitta på nåt den tidpunkten jag har planerat ett pass så säger jag att jag ska träna då så det går inte. Detta är lika viktigt för mig som att jag har ett jobb att sköta ikväll mellan 16-21.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar